Nasza szkoła przystąpiła w styczniu 2021 r. do Programu „Złote Szkoły NBP” ogólnopolskiego programu skierowanego do środowisk szkolnych. Jego ideą jest aktywizowanie nauczycieli i uczniów do podejmowania działań kształtujących kompetencje ekonomiczne.

Podczas zorganizowanej debaty on-line w aplikacji Microsoft Teams podjęliśmy wspólną pracę nad zgłębieniem zagadnienia oszczędzania oraz zastanowiliśmy się nad zrozumieniem sensu stwierdzenia zgodnie z którym oszczędzanie jest jedną z umiejętności, które każdy z nas powinien opanować, szczególnie w świecie zdominowanym przez konsumpcję.

Celem zdalnej debaty była przede wszystkim analiza tematu oszczędzania, jego idei, rodzajów i głównych trudności pojawiających się w trakcie dążenia do zamierzonego sukcesu oraz wspólne wypracowanie satysfakcjonujących rozwiązań. W trakcie dyskusji nauczyciele wysłuchiwali opinii i pomysłów uczniów, dodatkowo w celu rozbudowania treści dyskusji zadawali uczniom pytania otwarte, które pomagały odkrywać i zgłębiać zagadnienie oszczędzania oraz w pełni aktywizować drużynę do wymiany myśli, pomysłów i opinii.

Dzięki tak prowadzonej debacie możliwe było wspólne wypracowanie optymalnych rozwiązań satysfakcjonujących i motywujących wszystkich członków debaty. Uczestnicy dyskusji mieli niewątpliwie szansę na zdobycie wiedzy na temat kreatywnych sposobów rozwiązywania problemów związanych z możliwymi sposobami oszczędzania oraz będą mogli tą wiedzę wykorzystać w przyszłości w swoich indywidualnych sytuacjach. Dyskusja pozwoliła na  zaangażowanie emocjonalne wszystkich jej uczestników, pokazując istotne dla uczniów wątpliwości, przekonania i postawy z nimi związane.

Jednym z zadań programu było zorganizowanie debaty szkolnej.

Uczniowie podczas debaty samodzielnie lub z wykorzystaniem zasobów internetowych sformułowali hasła promujące ideę oszczędzania, wykonali plakaty z hasłami i podzielili się swoimi indywidualnymi sposobami rozumienia przekazu każdego z haseł.

Podczas debaty wykorzystany został multimedialny materiał edukacyjny, na podstawie którego członkowie debaty omówili siedem zasad oszczędzania, tj. używanie gotówki, ustawianie limitu wydatków, podejmowanie decyzji o automatycznym odkładaniu określonej kwoty, unikanie kupowania pod wpływem impulsu, chodzenie na zakupy najedzonym, pytanie siebie, czy naprawdę tego potrzebuję oraz szukanie sposobów na to, aby zarabiać.

Zorganizowana debata on-line była niewątpliwie świetną okazją do rozwijania u jej uczestników umiejętności sprawnego komunikowania się z innymi członkami grupy oraz wyrażania własnych opinii i poglądów na dany temat. Uczestnicy debaty on-line odnieśli korzyści również z możliwości wymiany swoich indywidualnych doświadczeń i podzielenia się nimi z pozostałymi osobami, co z kolei zaowocowało wzbogaceniem wiedzy poprzez uczenie się od siebie nawzajem.

Podczas debaty miała miejsce wymiana zdań pomiędzy jej uczestnikami – efektem czego było kilkukrotne pojawienie się kwestii spornych w wyniku różnych punktów widzenia i odmiennych poglądów na temat kwestii pojmowania idei i możliwości oszczędzania. Takie sytuacje w trakcie debaty on-line pozwoliły uczniom na doskonalenie wypowiedzi, w tym poprawności formułowania argumentów, jasnego precyzowania swoich poglądów, zadawania pytań, co z kolei dało im niejednokrotnie możliwość zaprezentowania swojego stanowiska na forum całej grupy.

Podczas debaty wykorzystano multimedialne materiały edukacyjne z dominacją przekazu treści w formie obrazu (taka forma jest nie do przecenienia podczas pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym). Wykorzystano: materiał filmowy nt. oszczędzania z zasobów finansiaki.pl oraz materiał animacyjno-narracyjny pt. “7 nawyków oszczędzania”(źródło: youtu.be/2Wa5SUHf3gw)

youtu.be/DhfDMpo6Jzg

W ramach realizacji ogólnopolskiego programu edukacyjnego pt. „Złote Szkoły NBP” w okresie od 30 marca do 23 kwietnia uczniowie i nauczyciele naszej Szkoły  – jako Ambasadorzy Edukacji Ekonomicznej uczestniczyli w cyklu spotkań z ekspertami Narodowego Banku Polskiego.

Uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych Specjalnych wzięli udział w cyklu pięciu tematycznych spotkań on-line z wykorzystaniem aplikacji Microsoft Teams. Podczas zdalnych spotkań z uczniami zaprezentowaliśmy pięć filmów edukacyjnych należących do specjalnie przygotowanego przez Centrum Pieniądza Narodowego Banku Polskiego im. Sławomira S. Skrzypka cyklu filmów pod nazwą „Śladami polskiego pieniądza”, realizowanych przez pracowników i na ekspozycji Centrum Pieniądza Narodowego Banku Polskiego. Wykorzystane przez nas materiały filmowe opublikowane zostały na kanale Narodowego Banku Polskiego w serwisie YouTube. Treść każdego z filmów dotyczy najważniejszych etapów rozwoju polskiego pieniądza, począwszy od jego narodzin, a zakończywszy na czasach niepodległej Polski. Tematy filmów w kolejności organizowanych spotkań z uczniami wyglądały następująco:

1.         „Zanim pojawił się złoty”

2.         „Narodziny złotego – cz. I”

3.         “Narodziny złotego – cz. II”

4.         „Pieniądz w okresie rozbiorów”

5.         „Pieniądz Niepodległej Rzeczypospolitej”

Podczas wszystkich pięciu spotkań uczniowie wzięli udział w spotkaniach z ekspertami Centrum Pieniądza Narodowego Banku Polskiego. Spotkania z ekspertami były każdorazowo poprzedzone projekcją krótkiego materiału filmowego. W trakcie każdego z zorganizowanych spotkań on-line nasi uczniowie mieli okazję do wysłuchania relacji ze spotkania z ekspertem – pracownikiem Centrum Pieniądza Narodowego Banku Polskiego, w trakcie którego każdy z ekspertów odnosił się do tematyki i treści zaprezentowanego uprzednio filmowego materiału edukacyjnego.

Odbyło się ogółem pięć spotkań – live`ów z ekspertami o tematyce zgodnej i odpowiadającej treściom filmów edukacyjnych, a mianowicie:

1.         “Zanim pojawił się złoty”

2.         “Narodziny złotego (I)”

3.         “Narodziny złotego (II)”

4.         “Pieniądz w okresie rozbiorów”

5.         “Pieniądz Niepodległej Rzeczpospolitej”

 

Całokształt treści zaprezentowanych uczniom podczas spotkań on-line przybliżył im niewątpliwie historię polskiego pieniądza. Uczniowie mieli możliwość poznać i utrwalić wiadomości na temat historii polskiego pieniądza oraz jego znaczenia, rangi i roli jaką odgrywa pieniądz w gospodarce ale i w życiu każdego człowieka. W każdym spotkaniu z cyklu uczniowie mieli możliwość wysłuchania i zobaczenia, jak dawniej wyglądały monety oraz banknoty, jak i gdzie były wytwarzane oraz co było środkiem płatniczym zanim na ziemiach polskich powstał pieniądz. Uczniowie usystematyzowali oraz nabyli nowe wiadomości dotyczące cech, form oraz funkcji pieniądza.

Uczestnicy zajęć on-line po zakończonym ich cyklu potrafili z pomocą nauczycieli i prowadzonej rozmowy kierowanej własnymi słowami określić definicję pieniądza, wymieniali znane formy płatnicze oraz wyjaśniali do czego służy pieniądz i rozróżniali  pieniądze barterowe (warzywa, owoce, zwierzęta, muszelki) od pieniędzy w formie bilonów czy pieniędzy papierowych i wirtualnych.

Przybliżenie tej tematyki pozwoliło na realizację kolejnych celów programu, które w myśl hasła „GIGANCI FINANSÓW OSOBISTYCH” pozwoliły na rozwój świadomości finansowej każdego ucznia biorącego aktywny udział w zajęciach projektowych.

W ramach Projektu „Złote Szkoły NBP” uczniowie mieli również możliwość wzięcia udziału w lekcjach ekonomii, których celem będzie wyrobienie świadomości  finansowej i tego, jak wiedza na ten temat jest ważna w życiu każdego z nas.

Uczniowie klas I – II Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Zespole Szkół Zawodowych Specjalnych w Wałbrzychu wzięli udział w otwartej lekcji ekonomii, w ramach zajęć rozwijających funkcje poznawcze. Tematem zajęć był trening ekonomiczny. Zajęcia trwały dwie jednostki lekcyjne. Zajęcia prowadzone były z wykorzystaniem platformy Microsoft Teams.

Celem realizacji zajęć była głównie prezentacja wachlarza i poziomów umiejętności, jakie są kształtowane w toku zarządzania własnymi finansami, między innymi  świadomość wymiany pieniądza, umiejętność dokonywania zakupów i korzystania z różnorodnych usług, świadomość własnego budżetu oraz planowanie wydatków.

Cele zajęć obejmowały również zagadnienia związane z rozumieniem operacji finansowych oraz podejmowaniem decyzji związanych z pieniędzmi.

Na początku zajęć grupa uczniów biorących udział w zajęciach próbowała wspólnie określić znaczenie pojęć: pieniądz, gospodarstwo domowe, własny budżet, planowanie wydatków – ich pomysły zapisywane były przez prowadzącego.

Uczniowie mieli możliwość zobaczenia materiału filmowego dotyczącego budżetu domowego, dostępnego pod adresem:youtube.com

Następnie uczniowie mieli za zadanie wymienić czym są potrzeby oraz wskazać indywidualne potrzeby bieżące w kontekście dóbr czy usług. Następnie omówiono w jaki sposób zaspokajane są te potrzeby, a więc przede wszystkim poprzez zakup usług i towarów. Uczniowie wyszukiwali i wskazywali czym płacimy za wykonywane usługi oraz zakupione towary, a także, jakie są sposoby na zapłacenie za nie. W otwartej dyskusji uczniowie mieli możliwość wypowiedzenia się na temat tego, jakie ich zdaniem są najlepsze, najbezpieczniejsze formy płatności oraz jakie formy płatności stosują oni we własnym życiu.

Kolejna część zajęć dotyczyła budżetu domowego, a więc tego, czym jest budżet domowy, co wchodzi w jego skład, czy warto prowadzić zapisy związane z planowanymi dochodami, kosztami, wydatkami. Uczniowie mieli za zadanie uszeregować wskazane elementy jako dochody oraz wydatki (np. fryzjer, zakup pralki, renta, wypłata, zakup artykułów higienicznych, itp.) w budżecie domowym. Wskazywali główne dochody w budżecie domowym oraz główne wydatki.

Głównym zadaniem całej grupy było zaplanowanie budżetu domowego wiedząc, jaka jest kwota dochodów rodziny. Uczniowie mieli okazję realizować zadanie samodzielnie – dyskutując o poszczególnych elementach budżetu na forum. Każdy z uczniów miał możliwość aktywnie uczestniczyć w tej formie zadania, następnie wybrany przez młodzież przedstawiciel grupy – zaprezentował gotowy budżet prowadzącym. Dyskusja i omówienie zadania miały na celu utrwalenie wiedzy dotyczącej części składowych budżetu domowego oraz tego, co powinno być priorytetem w wydatkach.

Zgodnie z przyjętymi założeniami uczniowie po zakończeniu zajęć potrafią wyjaśnić, czym jest budżet domowy, na czym polega racjonalne zarządzanie finansami, czyli wskazać między innymi priorytety na jakie musimy zagospodarować środki pieniężne we własnym budżecie oraz jakie są źródła dochodów gospodarstw domowych oraz ich główne wydatki.

Osoby odpowiedzialne : p. Agnieszka Płoska oraz p. Marta Pisula.

Skip to content